.

Saturday, May 28, 2011

Duit? Apa tu?


"Gua bangga gua kaya! Lu ada apa? Awek pun tarak!"


Duit. Duit tu apa benda? Masa aku belajaq ekonomi dulu Sem 1, depa kata dalam bahasa mat saleh "Medium for exchange and tradings". Lebih kurang lah. Duit ni boleh guna nak beli macam macam. Rokok,cekodok,goreng pisang,awek. Apa lagi? Pendek cerita,dengan duit ni,macam macam boleh buat. Hang nak beli satu dunia pun boleh.

Sekarang ni nak buat apa apa pun,semua guna duit. Makan? Bergerak? Berak? Semua guna duit. Paling paling pun nak pergi jamban pun kena bayaq 20sen kan? Kalau ayat manis sikit dengan makcik jaga toilet tu terus dapat free. Hehe. Tapi still,kat mana mana guna duit. Tertekan tak?

Orang punya lah pandang dengan kertas dan besi bernama duit ni,sampai lupa semua benda. Ye lah. Contoh,perempuan. Pantang nampak lelaki ada duit. Terus dia ambik. Muka pecah rumah pun kisah apa. Kalau perempuan yang jujur sangat lak tu,sangkut pulak dengan lelaki rempit yang tak ada duit. Ini fakta ye. Sapa sapa jangan terasa. Lelaki pun yang stok tak guna tu,nampak perempuan ada duit je,mengikis. Perempuan pun percaya je lah. Konon "sayang" punya pasal kan.

Sekarang aku tengah cuti,duduk rumah,dan aku taknak aku duduk rumah ni cuma menjayakan aku dengan mengumpul lemak dan melembikkan otot. Aku kena cari kerja. Aku nak cari duit. Aku tengah kesian kat mak aku. Takkan dia je nak sara aku dari kecik sampai dah besaq panjang ni. Jadi sekarang dalam kepala otak aku cuma nak cari duit. Duit. Duit. Duit. Duit yang halal.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...