.

Thursday, May 26, 2011

Kenapa dengan kumpulan nasyid?


COMELNYA. Tunjuk kat mak aku mesti berkenan :D


Ada apa dengan kumpulan nasyid ni? Aku bukan nak promote depa,atau cakap pasal yang kat atas ni. Aku cuma Google gambar nasyid je tadi,lepas tu aku jumpa yang tu. Aku pun terus berkenan lah. Letak jadi gambar hiasan. Hehe.

Tadi aku blogwalking,tergodek godek jugak blog yang ada pasang lagu nasyid kat blog depa. Terus aku teringat group nasyid yang aku suka. Raihan,Hijjaz,dan Rabbani. Masa kecik kecik dulu aku gila fanatik kot Raihan.


Dulu masa zaman zaman kaset,mak bapak aku belikan kaset album ni kot untuk aku dulu


Sampai sekarang pun aku paling suka lagu lagu nasyid dari group Raihan ni. Pasal apa? Penuh dengan mesej kot. Lagu simple je,tapi bermakna. Nampak seni muzik dia tu sendiri (Cewah). Dan tidak fake,macam muzik nasyid yang lain.

Muzik nasyid yang lain?

Aku TAK SUKA nasyid jiwang jiwang. Aku tak faham. Kenapa berdakwah dengan masukkan jiwang jiwangan? Aku tak nak cakap sapa. Tapi banyak kali dah aku dengar. Lepas tu,yang dengar tu pulak macam bajet baik. Bukan baik pun,tapi bajet baik. Beza tu tau. Bajet baik,dan betul betul baik.

Sejak genre nasyid jiwang ni,istilah NASYID tu bagi aku dah hilang. Macam tak ada dah. Cuma kalau aku nak pasang dan dengar pun,aku dengar lagu Raihan, Hijjaz,Rabbani. Banyak lagu dorang je yang betul betul dakwah melalui lagu. Paling aku suka Raihan lah. Yang lain tu sekadar dengar gitu gitu je.

Bagi aku,aku dah tak anggap dah nak berdakwah ikut muzik,wajib ikut nasyid. Padahal ada orang nasyid tu pergi melencong tempat lain. Bila ada dakwah,aku layan. Macam,Too Phat - Alhamdulillah yang pernah jadi hit dulu. Aku suka. Ramai pun suka kan? Ada studiomate aku selalu pasang lagu ni dan banyak lagi lagu lagu dakwah dia. Nasib baik bukan nasyid jiwang. Nasyid dia pasang best best lah,banyak dakwah.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...