.

Wednesday, December 22, 2010

Memori,otak dan pendrive.



Malam semalam,tiba tiba ada banyak memori lama masuk balik dalam kepala otak aku. Daripada waktu kecik,sampai lah aku dah besar. Aku fikir balik,muhasabah diri,banyak benda dah shape diri aku macam ni. Dan aku ambil kisah pasal tu. Sangat ambil kisah. Dah lah aku teringat tu pun pasal nak recover barang aku yang aku terdelete terus dari lappy aku. Aku cuba nak recover godek godek hard disk install macam2 software recovery,akhirnya dapat jugak.

Lalu masa aku makan asap kejap lepas bangun pagi tadi dengan wajah puas hati barang dah recover,aku tiba tiba teringat. Memang otak kita lebih kurang macam hard disk dan pen drive. Apa yang sama? Takde lah sama sangat,cuma satu benda yang aku pegang kuat.

"Memang kita dah delete file tu dari pen drive tu,tapi die still akan remain dalam tu untuk jangka masa agak lama."

Faham ke tak? Kalau tak faham,maknanya anda buta IT atau tak reti nak muhasabah diri.

Aku pegang pendrive sebagai contoh. Kalau pendrive,memang kita sebenarnya delete file kat dalam tu. Tapi sebenarnya kita delete terus ke tak? Semua orang yang access pendrive tu memang tak akan dapat file tu pasal kononnya dah delete dah masuk recycle bin. Tapi sebenarnya,hakikat die file tu boleh recover balik anytime,pasal file tu still ada lagi kat dalam tu.

Kalau otak,memang kita cuba nak lupakan semua benda dah lepas. Tapi kenangan dan memori semua tu boleh ke nak lupakan sendiri? Nampak dan rasa macam lupa je kan? Orang lain pun tengok diri tu macam seseorang yang punyai masa silam yang okay,tapi diri sendiri je yang tahu macam mana. Pasal memori setiap perkara yang dah lepas memang akan melekat kat dalam kepalaotak. Semua benda tu pulak boleh muncul balik bila bila masa kalau ada something yang trigger kepala ni.



Aku tak boleh lah. Memang susah nak lupa satu satu benda yang dah lepas. Aku susah nak lupa bukan sebab apa,sebab nak guna jadi lesson untuk future. Aku taknak apa apa silap yang pernah aku buat dulu berlaku lagi. Aku cuma nak jadi orang yang bertambah baik dan encem setiap hari.

Kita hidup ni macam tengah drive kereta.
Kita ingat jalan yang dah lepas tadi lebih kurang sama macam kat depan,rupanya tidak.
Kita ingat jalan kat depan tu lancar,rupanya jam nak mati pasal Bangla eksiden.
Kita ingat kereta buruk yang kita potong tadi tu takkan potong kita balik.
Kita ingat kita drive ni tak perlu tengok belakang walaupun sekilas,padahal bahaya boleh datang dari belakang.


Memori itu adalah satu pengajaran. Gunakan. Bukan sekadar pengalaman yang tunjuk kita pernah rasa best ke tak best dulu.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...