.

Saturday, February 23, 2013

Zaman Sekarang Kesan Dan Zaman Dulu.

Tadi aku terbaca satu post ni. Simple je. Dari blog Melayukini.net. Title dia, separuh rakyat Malaysia merupakan anak penzina. It is a serious matter. So I'm hoping for some serious arguments and brilliant reasoning. But again, yet, it's typical.

Link dia kat sini. Klik je Kat SINI.

Yeah. That is a true story. Macam mana aku tahu? Mungkin pasal aku selalu sangat godek cerita pasal personal life orang lain. LOL. Aku memang jenis open. Boleh talk about everything. Orang lain pun boleh cerita about everything kat aku. And guess what. Aku selalu jadi tempat untuk luahan orang bercerita pasal dorang. Pasal dorang tak pernah jumpa lelaki lain open macam aku. Hihi. Eceh bangga tau.

Lepas tu aku bagitahu pulak kat blogging ni kan. Abaikan pasal dorang. The thing is, apa yang aku nak cerita. Reasoning behind all those facts.

Rekod Hubungan Luar Nikah?






To be honest, yeah. Hubungan luar nikah macam tu memang sekarang ni benda agak common. Even though orang yang paling tak tersangka langsung dorang akan buat,atau dorang pernah buat. Betul. Aku tak tipu. Dalam ramai ramai yang aku kenal, aku cuma boleh cakap, sangat banyak.

The matter of fact is that bukannya pasal dorang tak tahu benda tu salah atau tak. The fact is, because memang dorang sendiri nak buat. Dorang tahu benda tu salah, but dorang nak buat jugak. Dorang mengikut kata hati serta kemaluan.

These kind of people, actually, sememangnya, one kind. One kind yang tak boleh nak diexplain dengan kajian kajian IPPBM or whatsoever. Memang totally, one kind. 

Dorang cuma lost in the enjoyment. Hanyut.

Betul. Kempen Anti Zina semua cubalah tunjuk segala mak nenek punya statistik anak luar nikah macam mana pun, dorang peduli apa. Kondom 7E bersepah. Asalkan guna cara lain. Asalkan dua dua enjoy. That is just the thing.

Yang paling irony is that, golongan macam tu sebenarnya solat tak tinggal tau. Something not right somewhere. I've known many couples yang memang aktif dalam segala benda macam tu, but both are very very decent look, decent activities. Solat tak tinggal. Pergi solat jumaat. Puasa. High scorers. But dorang buat semata mata kerana, nak best. They told me straight to my face. Dan jugak housemate dorang bagitahu aku. Yeah. It is Shah Alam kan.

Bukannya dorang tak tahu benda tu salah. Orang yang tak buat pulak, tak habis habis nak betulkan golongan ni dengan bagitahu habis habis benda tu salah. Good intention, wrong approach.

"Kucing, sebenarnya aku dah pernah buat. Dengan mamat tu." *zoom muka kucing dekat dekat ala ala cerita Indon*



Pemegang Ijazah, PHD, And Whatsoever?

Benda macam tu jadi bukan kerana kebodohan. Bukan kerana, sijil yang tunjuk pandai atau tak pandai. Bukan. Tak semestinya kalau pandai, lagi buatkan nafsu dorang menurun. Dorang masih manusia. Orang lain yang tak buat memang kata irony dorang pandai tapi bodoh. But, one thing yang aku cuma nak sebut.

Jangan hina dorang. Atau mengeji dorang ni. Dorang cuma lost dengan kemahuan dorang je.

Sungguh. Tu je aku boleh cakap. Dorang cuma lost. Most of them ni, orang yang, bagi aku, lurus bendul. Yeap. Aku conclude macam tu la. Dorang pandai macam mana pun, dorang still, manusia yang lurus bendul. Pasal dorang memang senang cerita kat aku. Senang trust orang. But again, they are good people. Jujur.

That is what I see. Dorang lurus bendul. Senang percaya.

So tak perlu tengok pun ijazah ke apa ke. Aku tak tahan betul tengok orang cakap pasal benda takda kena mengena ni.

Kesan Zaman Dulu.

Orang zaman sekarang ni, bukannya pasal budaya zaman sekarang or whatsoever. Aku pelik, kenapa despite benda macam macam sekarang ni kan, ramai je lagi yang boleh jaga diri elok elok tak disentuh. Because, orang kata, pasal budaya zaman ni kononnya yang menyebabkan banyak benda macam ni jadi.

To be honest, ni benda yang paling ramai orang tak tahu. Zaman dulu pun dah teruk sebenarnya.

During the 50s,60s,70s, and so on. Which is actually generasi mak bapak kita sekarang ni. Cuba korang tanya dorang. Banyak yang dorang rahsiakan dari korang. Jujur. Dorang pun manusia juga. Mungkin dorang selalu pergi surau sekarang ni, dah pakai ketayap, etc etc. But they have seen more than we do.

Especially try tanya dorang yang background masa zaman muda, traveller, asal dari bandar bandar besar ke,sekolah omputih ke,dan anywhere secular. Mungkin dorang tak buat, but they have seen stuff macam zaman sekarang ni.







Pernah sekali tu. Aku keluar dengan abah. Jalan jalan. Sekali dia terjumpa long lost friend dia masa zaman muda. Tak tercontact dah. Bila dah habis jumpa tu, dalam kereta, abah cerita. That particular guy yang berketayap sekarang tu, dulu kaki minum arak and kaki perempuan. Sekarang dah insaf as the age goes older. Tu baru satu story yang aku cerita. Banyak lagi mak and abah aku cerita pasal member dorang zaman dulu, but, I dont think it is appropriate to put it here.

Yang aku dapat cerita, zaman dulu memang sama je macam sekarang. Cuma bilangan tu multiple. Kalau dulu, 3 dari 6 orang, buat macam tu. But, sekarang, 6 dari 12 orang buat macam tu. Pi mai, sama je, 3 dari 6 orang.

Yeap. People change. Orang dulu dulu pun manusia juga. Zina tu wujud dari zaman Nabi lagi. But again, people change to be better. A history is left behind, but kesan dia still mengalir dalam darah. Turun temurun.

So no need to say zaman sekarang ni jahil sangat.

Surprising Facts Yang Paling Common Among All Of Them.

1. Family Problem.







Number one yang paling common about dorang ni, is that, kesemuanya ada family problem. Yeap. That is what I found la. All of them ada family problem. Sama ada hubungan parents dengan anak, kewangan family, parents buat hal,anak anak tak dapat attention cukup, etc etc. But, all of them, kalau tengok story dorang betul betul, ada problem kat dalam family dorang.

Bukan semua yang ada family problem tu penzina, no. But semua penzina tu ada family problem. So far yang aku dapat observe. Lagipun, korang boleh tanya je diri sendiri. Kalau perempuan, boleh tanya,between a father and boyfriend, mana satu yang layan korang macam puteri?

Nampak kan, kesan kasih sayang kat dalam family tu effect macam mana kat manusia.

2. Perempuan Start Dulu.

Yeap. Aku bukan nak seksis kali ni. Aku bukan nak saja kenakan perempuan. Aku bukan saja nak kata lelaki tu baik. No. But, this is a fact yang aku nak cerita. Perempuan start dulu. Majority yang cerita kat aku tu semuanya perempuan. Yang scary, is that, dorang sendiri yang admit dorang yang start dulu.

Drama kat dalam TV tu semua penipu. Dan drama dalam novel pun sama. Tak sama macam dalam realiti. Those things really do happen, but, reality, is a whole different twist.

Bukan lelaki tak bersalah. No. Aku pun taknak cerita macam mana, macam mana dorang cerita. But,yeah, perempuan start dulu. Tu je aku dapat cakap.







Tu je lah kot. Aku tak tahu kenapa statistik sekarang ni tak dapat provide benda yang selain dengan benda typikal. Sungguh aku cakap. Tak kira la kat mana mana. Alasan yang sama je. Didikan agama tak cukup la, tak ada didikan moral la, apa la. The thing is, tak ada sapa pun nak cerita about the real fact sekarang ni. Cerita sekadar atas surface je. Pastu bebel banyak cerita pasal benda tak ada kena mengena. I wonder lah why and why and why.

Aku tak puas hati. Pasal tu aku cerita apa yang aku tahu. Aku nak topup the missing facts. Realiti sebenarnya tak indah pun.

Bergantung kat diri tu je macam mana nak nak hidup.

4 comments:

Anonymous said...

balik semula kepada Allah..

najihahfara said...

sekarang semua dah terbalik. lagi2 pemegang sijil2 tu semua

emylase. said...

Nice entry!

I agree memang dulu pun jahil jugak,
Tapi zaman sekarang teknologi lagi tinggi.
Takyah zina jauhjauh, dalam internet ni je pun
orang boleh buat macam2.
Agak bbeza dulu dgn skrg.

Dulu, budak kecik tak tau pape.
Sekarang, budak kecik umur 9thun pun dah paham pasal benda ni.
Taktau lah nak cakap mcm mana, tapi sememangnya dunia semakin maju dengan benda2 ni. Moga kita terhindar daripada perkara sebegini.

Thanks fr this sharing :)

Tengkubutang said...

aish.. mcm2..

done follow sini.. jom follow n singgah blog teman.. heee.. http://tengkubutang.blogspot.com/

klu minat kucen leh follow blog ni jugak.. =)
http://kucenkucenbelog.blogspot.com/

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...